Aroundtogether.com | Azerbaycan’ın Başkenti Bakü

Azerbaycan’ın Başkenti Bakü

azerbaycan-bakü

Uzun süredir ziyaret etmek istediğim Azerbaycan’a ucuz uçak bileti bulunca hemen gitmeye kadar verdim. Azerbaycan’ın low cost havayolu şirketi olan Buta Airways firmasından bileti aldıktan sonra seyahat rotamı çıkartmaya başladım. Planımda sadece Azerbaycan’ı ziyaret edip dönmek yok. Hazır yola çıkmışken Ermenistan’ı da görmek istiyorum fakat Azerbaycan’dan direk Ermenistan’a geçiş yapmak mümkün değil. Bu yüzden rotam Gürcistan üzerinden olacak. Seyahatlerimde izlediğim güzergâhı Rotalarım bölümden inceleyebilirsiniz.

Instagram hesabımı takip etmek için –> @around.together

İstanbul’dan hareket eden uçağımız ile yaklaşık 2,5 saatlik seyahat sonunda Azerbaycan’ın başkenti Bakü’deki Haydar Aliyev Havalimanına iniş yaptık. Azerbaycan’ı ziyaret etmek istiyorsanız maalesef vize almanız lazım. Fakat bunu sorun etmeye gerek yok. Oldukça kolay bir şekilde Azerbaycan Vizesini alabilirsiniz.

Azerbaycan vizesini nasıl aldığımı detaylı bir şekilde daha önceki yazımda anlattım, okuyabilirsiniz.

baku-gezilecek yerler

Pasaport kontrolünden tek bir soru bile sorulmadan ülkeye giriş yaptım ve çantamı aldıktan sonra dışarıya çıktım. Havalimanından şehir merkezine gitmek için hemen çıkış yapısında yer alan otobüsleri kullanabilirsiniz. Bunun için önce çıkış kapısının yanında yer alan makineden Bakı Kart almanız lazım. Sonrasında otobüse binerek şehir merkezine (28 May) ulaşabilirsiniz.

baku-gezi-blogu

Bakü şehrine ziyaret ettiğimizde Formula 1 gerçekleşeceği için konaklama çok pahalıydı, Couchsurfing’den de yer bulamayınca hostel de kalmaya karar verdim.  Kalacak olduğum hostel 28 May’a yakın olduğundan otobüsten indikten sonra yürüyerek hostele gittim. Eşyalarımı yerleştirdikten sonra yakınlardaki yerleri gezmek için çıktım. Hostele dönmeden önce yine hostelin yakınında yer alan mekânlardan birisinde bir şeyler yedim. İlk gün çok fazla bir yere gitme fırsatım olmadı çünkü şehre geldiğimde çoktan akşam olmuştu.

baku-restaurantları

Ertesi gün erkenden kalkıp şehri keşfetmek için dışarı çıkıyoruz. Hostele yakın konumda olan Port Bakü Parkı ilk durağım oluyor. Park da biraz yürüdükten sonra kahvaltı yapmak için bir yerler bakmaya başladım. Kaldığım yerde hostel de maalesef kahvaltı yok, ama mutfakta kendiniz bir şeyler yapabiliyorsunuz. Parka yakın konumda yer alan cafelerden birisine girdim ve hemen mercimek çorbası söyledim kendime :D Kahvaltımı yaptıktan sonra şehir merkezine doğru yürümeye başladım. Bugün ziyaret etmeyi planladığım yerler ise şunlar;

• Fevvareler Parkı
  • Nizami Parkı
  • İçeri Şehir ( OldCity)
  • Şirvanşahlar Sarayı
  • Kız Kulesi
  • Filarmoniya Park
  • Halı Müzesi

İlk önce Fevvareler Parkını ziyaret ettim. Oldukça güzel dizayn edilmiş, rengârenk çiçeklerin yer aldığı, çok büyük olmayan ama oldukça hareketli bir yer. Kıyaslayacak olursak bizim Gülhane gibi diyebiliriz. Fevvareler parkının bulunduğu yerde birçok cafe ve hediyelik eşyalar satan dükkan bulunmakta. Hediyelik bir şeyler almak için burayı tercih edebilirsiniz. Fevvareler parkının az yukarısında ise Meşhur Azeri şair ve düşünür Nizami’nin heykelin bulunduğu park yer almakta. 12. Yüzyılda yaşamış olan Nizami Felsefe, edebiyat, astronomi, tıp, geometri gibi alanlarda çalışmalar yapmış.

baku-parkları

Daha fazla bilgi için lütfen Google Amca’ya sorun. :D Nizami parkını gezdikten sonra İçeriŞehir bölgesine giriş yapıyorum. İçerişehir’de gezilmesi gereken birçok cami, müze ve konak yer almakta. Şirvanşahlar Saray’ı da yine içerişehir de yer alıyor. Bu yüzden şehre giriş kapısında yer alan Turizm ofisinden ücretsiz harita alarak gezine başlayın.

İçerişehrin sokaklarında gezerek ilk önce Şirvanşahlar sarayının bulunduğu bölgeye doğru yürüdüm. Tabii yol üzerinde birçok tarihi yapı görme imkânınız oluyor.

baku-gezi-notları

Şirvanşahlar Sarayı

15. yüzyılda Şirvanşahlar hanedanının şahı İbrahim Halilullah’ın döneminde yapılan saray, Bakü’de görülmesi gereken en önemli yerlerden birisidir. Şirvanşahlar Sarayı, yakın doğunun en görkemli mimari eserlerinden biri olarak kabul edilmekte. Saray şuan müze olarak kullanıyor ve ziyaret açık. İki katlı sarayı üst katını Şah ve ailesi kullanırken Alt katta ise misafirleri kabul edildiği odalardan bulunuyor. Çok büyük olan müzeyi yaklaşık 30 dakika da gezebilirsiniz. Saray aynı zaman da UNESCO Kültür mirası listesinde yer alıyor.

baku-gezilecek yerler

Şirvanşahlar sarayın hemen alt tarafında cami ve hamam bulunuyor.  Cami aynı zamanda Şirvanşahların Aile Türbesi’dir. Şirvanşah 1. Halilullah’ın kendisi, annesi, eşi ve çocukları bu türbede defnedilmişlerdir. Sarayı ziyaret ettiğinizde bu bölümleri de gezmeyi unutmayın.

Ziyaret Saatleri: Her gün 10.00 -18.00

Giriş Ücreti: Tam 5 Azn, Öğrenci 2 Azn (ISIC öğrenci kartı ile)

Şirvahşahlar Sarayından sonra hemen yukarıda yer alan Filarmoniya Parkını ziyaret ettim. Bakü’deki en güzel park bence burası. Eski şehrin duvarlarının yanında yer alan parkın ortasında kocaman bir şadırvan yer alıyor. Avrupa’da bir şehirdeymiş hisse veren park, mezuniyet fotoğrafı çekmek isteyenlerinde tercih ettiği bir yer. Parkın hemen yukarında İçeriŞehir metro istasyonu yer alıyor. İstasyonun karşısında yer alan mekânlardan birisinde benim gibi yemek yiyebilirsiniz.

azerbaycan-baku

Ziyaret Saatleri: Her gün 10.00 -18.00

Kız Kulesi

Filarmoniya parkından çıktıktan sonra biraz daha aşağıda yer alan Kız Kulesine gidiyorum.  Daha doğrusu gitmeye çalışıyorum, çünkü birçok cadde Formula 1 için kapatılmış ve mecburen yolu uzatarak Kız Kulesine ulaştım. Aslında Park ile Kız kulesi arası yürüme sadece 5 dakika falandır. Kız Kulesi’de Saray gibi UNESCO kültür listesinde yer alıyor. Azeri arkadaşımın anlattığını efsaneye göre, Kral savaşa giderken, hamile olan eşinden erkek çocuğu bekler.

baku-gezilecek yerler

Savaştan döndüğünde kız çocuğu olduğunu öğrenince onun öldürülmesi emrini verir.  Prensesin dadısı onu kaçırır saklı bir yerde büyütür. Ancak bir gün kral 17 yaşına basmış güzeller güzeli kızı görünce ona aşık olur, onunla evlenmek ister. Bu durum kızın kâbusu olmuştur. Kız zaman kazanmak için kraldan öyle bir kale ister ki yapımı yıllar sürer, buna rağmen o gün gelip çattığında, kale tamamlandığında kız kaleye çıkar kendini Hazar denizine bırakır. Kale duvarlarına çarpan kız can verir. Efsane kadar doğru bilmem ama Kız Kulesinin içerisini gezip, en tepesine çıkabilirsiniz ama ben çıkmayı tercih etmedim.

Ziyaret Saatleri: Her gün 09.00 -18.00

Halı Müzesi

Kız kulesinden sonra hemen yolun karşı tarafında yer alan Deniz Kenarı Milli Parkı’nın yer aldığı bölgeye geçtim. Halı Müzesi de yine bu bölgede yer alıyor. Deniz Kenarı Milli Parkı’nda bulunduğu bölgede Halı müzesin dışında bisiklet yolları, cafeler, Kukla Tiyatrosu, Mini Venice denen minyatür Venedik şehri, dönme dolap gibi saatlerce vakit geçirilebilecek yerleri bulunuyor.

Ziyaret Saatleri: P.tesi Hariç, Salı – Cuma 10.00 -18.00, C.tesi – Pazar 10.00 – 20.00

Giriş Ücreti: Tam 7 Azn, Öğrenci 3 Azn (ISIC öğrenci kartı ile), Fotoğraf çekmek 10 Azn

Halı müzesini yer aldığı Bulvarı gezdikten sonra hostelimin yer aldığı bölgeye doğru yürümeye başladım. Bugün yeterince yer gezdim, hostele gitmeden önce hostele yakın bir yerde yer alan restauranta bir şeyler yemeye gidiyorum. Yemek yemek için gideceğim yeri hostel de önermişlerdi. Bulması biraz zor olsa da buldum. Yemek siparişlerini verdim ve Azeri birasını yudumlamaya başladım. Yemeğimi yedikten sonra hostele geçtim, yarın ise Azerbaycan’ın simgesi halime gelmiş olan Alev Kuleleri, hemen yan tarafında yer alan Şehitliği ve Bakü sokaklarını gezmeyi planlıyorum.

Youtube Kanalımı takip etmek için –> @emiraskin

Bakü’deki 2. Günüm

Sabah erkenden uyandım, aslında uyuyamadım desem yeridir. Kaldığım hostel oldukça kötü, daha doğrusu kalanlar çok gürültülü. Gece boyunca ses yapmadan duramayan 2 tane Türkmen amca ile aynı hostel kalıyorum. Uyuyamayınca erkenden kalkıp kendimi dışarı attım. Bugün Azerbaycan’daki 3. ama Bakü’yü keşfetmeye başladığım 2. günümde gitmeyi planladığım yerler şunlar;

• Haydar Aliyev Kültür Merkezi
  • Alev Kuleleri
  • Bakü Şehitlik Anıtı
  • Doğaüstü Park
  • Eski Meclis Binası
  • Bakü Sokakları
bakü fotoğrafları

İlk durağım otele çok uzak olmayan, Heydar Aliyev Kültür merkezi ziyaret etmek. Sonrasında ise geri dönerek şehir merkezinde yer alan Alev Kuleleri diye adlandırılan yere gitmeyi planlıyorum. Kulelerin olduğu yere çıkmak için Fünikülere kullanmanız gerekiyor. Başka yol yok mu diye soracak olursanız yürümek.  Fünikülerin hemen yan tarafında yer alan merdivenleri kullanarak Şehit mezarların olduğu yere ve sonrasında Alev Kulelerine ulaşabilirsiniz.

Heydar Aliyev Kültür Merkezi

Alev Kuleleri ile birlikte Azerbaycan’ın simgesi haline gelen yapı, Azerbaycan lideri Heydar Aliyev’in ismini taşımaktadır. Kıbrıslı Mimar Zaha Hadid tarafından tasarlanan bu beyaz yapı, farklı mimarisi ile göz doldurmaktadır.  Hazar Denizi’nin yükselişini ve dalgalarını yansıtan bir mimari tasarım uygulanmıştır. Ziyaret etmeden önce ziyaret saatlerini kontrol etmediğim için içerisini maalesef gezemedim. O yüzden içerisi hakkında yorum yapamayacağım ama kültür merkezi içinde konferans salonu, kütüphane, müze, galeriler gibi bölümler yer almakta.

Giriş Ücreti: Tam Bilet 15 Azn

Ziyaret Saatleri: P.tesi hariç, 11.00 – 18.00

baku-gezilecek yerler

Heydar Aliyev kültür merkezini gezemeden çıktıktan sonra aynı yolu geri dönerek şehir merkezine gittim. Tahminimce yürüdüğüm mesafe yaklaşık 10 km vardır. İkinci durağım Alev Kuleleri oluyor.

Alev Kuleleri

Azerbaycan’ın simgesi haline gelmiş olan diğer bir yapı Alev kuleleri. Yapılar aynı zamanda Azerbaycan’ın ilk gökdelenleridir. Nede ismi Alev Kuleleri diye sorabilirsiniz. Kulelerin formundan dolayı Alev Kuleleri olarak adlandırılıyor. Kulelerin ortada bulunanı alışveriş merkezi olarak kullanılıyor. İsterseniz ziyaret etme imkânınız var. Kulelerin hemen yan tarafında ise Şehitlik ve Şehitlik Cami yer alıyor.

baku-fotoğrafları

Bakü Türk Şehitliği ve Anıtı

1.Dünya Savaşı sırasında Osmanlı İmparatorluğu Azerbaycan’a asker göndermiştir. 1130 Türk Askeri şehit düştüğü savaşı Rus Ordusu kaybetmiştir. Azerbaycan’ın SSCB’den ayrılmasını takiben, bu olayın anısına bir anıt ve şehitlik yapılmıştır. Şehitlikte aynı zaman da Azerbaycan devleti, Karabağ Şehitliği’nin de yer aldığı, Bakü Şehitler Hıyabanı’nda bir alan yer almaktadır.

Ziyaret Saatleri: 7/24 Günün her saati açıktır.

azerbaycan-bakü

Şehitliği gezdikten sonra Fünikülere binmek yerine yürüyerek aşağı inmeye kadar verdim. Zaten merdivenlerden inerken Bakü’yü kuş bakışı izleyebileceğiniz Doğaüstü Parkı yer alıyor.

Doğaüstü Parkı

Hazır Türk Şehitliğine kadar çıkmışken Doğaüstü parka uğramadan dönmek olmadı. Şehri panoramik olarak izleyebileceğiniz oldukça güzel bir nokta. İsterseniz parka yer alan restaurantlarda oturup bir şeyler yiyebilirsiniz ama benim bütçeme göre biraz pahalı olduğu için oturmayı tercih etmedim. Park da gezdikten sonra fünikülelerin hemen yan tarafında yer alan merdivenleri kullanarak aşağı indim.

bakü-parkları

Formula 1 için bütün yollar kapalı olduğundan toplu taşımayı kullanmak neredeyse imkânsız, bu yüzden yürüyerek Eski meclis binasının olduğu yere gitmeye kadar verdim.

Eski ve Yeni Meclis Binaları

Azerbaycan Demokratik Cumhuriyeti’nin 1918-1920 yılları arasında kullandığı Eski Meclis binası Doğaüstüne parkına çok uzak bir mesafede değil. Binanın hemen yanındaki boşlukta 28 Mayıs 1918 yılına ait Azeri Bağımsızlık Bildirgesi’nin yazılı olduğu bir anıt bulunuyor. Şuan kullanılan meclis binası ise kaldığım hostelin hemen yan tarafında buluyor. Zamanınız olursa akşam saatlerinde orayı da ziyaret etmenizi öneriyorum.

azerbaycan-bakü

Son olarak meclis binasını ve çevresini gezerek bugünü de bitirdim. Yarın ki durağım şehrin dışında yer alan Ateşgah ve Yanardağ. Bakü’ye kadar gelip de bu önemli 2 yere gitmeden dönmek olmazdı.

Bakü’deki 3. Günüm

Sabah yine erken saatte kalkıp, kahvaltı yaptıktan sonra ilk olarak Ateşgah’a sonrasında Yanardağa gitmeyi planlıyorum.

Ateşgah Tapınağı

Ateşgah’a gitmek için toplu taşımayı kullanabilirsiniz. Yaklaşık 45 dakikalık otobüs yolculuğundan sonra Ateşgah’ın yer aldığı bölgeye varıyorum.  İçeri girmek için giriş bileti alıp Ateşgah’ın içine girdim. Ateşgah, Zerdüştlük dinine inananlar için kutsal bir mabet. 7. yüzyıla kadar burada Zerdüşt dinine inananların ziyaret ettiği önemli bir dini merkez olan bu yer, Azerbaycan’ın İslam’ı kabul etmesiyle önemini yitirmiş.

baku-gezilecek yerler

Ateşgah çevresi duvarlarla çevrili ve tam ortasında sürekli ateş yanıyor. Çevresinde ise bir sürü odalar bulunuyor. Bu odalarda çeşitli dönemlere ait bilgiler veren maketler, eşyalar, insan ve hayvan figürleri yer alıyor. Zamanında Zerdüşt dinine mensup kişilerin yaşantıları ile ilgili bilgiler veren ateşperestlerin ayinlerini ve günahlarından arınmak için kendilerine işkence çektirmeleri anlatılmaya çalışılıyor.

Giriş Ücreti: Tam Bilet 4 Azn, Öğrenci 2 Azn. Fotoğraf çekmek 2 Azn (Bilet almadan çekebilirsiniz.)

Ziyaret Saatleri: Her gün 09.00 – 18.00

Ateşgah’a Nasıl Gidebilirim?

Ateşgah Tapınağına Qara Qarayev metro istasyonundan 191 numaralı minibüs ile veya Azizbeyov metro istasyonundan 184 numaralı otobüsle, şoföre ödeyerek veya bilet gişesinden bilet alarak gidebilirsiniz. Suraxani durağında inip 100 metre yürümeniz gerekiyor.

Ateşgah’ı ziyaret ettikten sonra Yanardağ’a gitmek üzere 191 nolu otobüse binerek şehir merkezine Köroğlu metro istasyonuna dönüyorum. Köroğlu metro istasyonundan otobüse binerek Yanardağ’a gidebilirsiniz.

Yanardağ

Yanardağ’a giden otobüs bile yaklaşık 30 dakika seyahat ediyorum. Otobüsün son durağı zaten Yanardağ olduğu için yanlış yerde inme gibi bir olanağınız yok. Son durakta inip yanardağ’a parkına girmek için giriş ücretini ödüyorum.

UNESCO Dünya mirasına aday gösterilen Yanardağ kar kış demeden yanıyormuş. Doğalgazın yüzeye çıkmasıyla yaklaşık 10 metre genişliğinde 1 metre yüksekliğinde bir alan da ateş durmadan yanıyor. Nasıl yani yaaaa Kışın da mı yanıyor, karı var, yağmuru var diye düşünceler gelebilir aklınıza ama evet her zaman yanıyor. Hiç sönmeden yaklaşık 1000 yıldır yanıyormuş. Oldukça ilginç bir doğa olayı, kesinlikle ziyaret etmenizi öneriyorum.

Giriş Ücreti: 2 Azn

Yanardağ’da ısındıktan sonra hemen karşı tarafta yer alan otobüs durağından otobüse binip şehir merkezine dönüyorum.  Her halde Bakü’de gezilmesi gereken yer yeri gittim. Son bir gece daha Bakü’de kalıp ertesi gün Tarihi İpek yolu üzerinde yer alan Şeki şehrine geçiş yapacağım. Şeki’ye gitmek için Bakü otogarından otobüse bineceğim. Bakü otogarına gitmek için metroyu kullanabilirsiniz. Bakü ulaşım Rehberini ayrı bir yazıda yazmayı planladığım için çok fazla detaya girmeyeceğim, isterseniz yazıma göz atabilirsiniz.  Sıradaki keşfedilecek şehir Azerbaycan’ın Şeki (Sheki)…

Emir Aşkın203 Posts

Seyahat Yazarı, Gezgin, “Aroundtogether” gezi sitesini hayata geçiren, gezmek için işinden istifa eden, Gemi İnşaa Mühendisi.